Beste projectgroep 21,

Wij, groep 20, zijn bezig met een project voor het merk Profuomo. Dit is een herenmode bedrijf dat zich voorheen vooral focuste op B2B verkoop. Recent is Profuomo gestart met een online shop die zich richt op consumenten (B2C). Daarbij richt Profuomo zich vanzelfsprekend op volwassen mannen, een doelgroep die erg kritisch kan zijn, maar ook een erg loyaal karakter heeft. Dat laatste vindt Profuomo heel belangrijk. Het is dan ook een belangrijke doelstelling van ons project om de loyaliteit van de klanten van Profuomo te verhogen, dit doen wij door herhaalaankopen te stimuleren. Het verhogen van de Loyaliteit heeft het doel om uiteindelijk ook de omzet te verhogen.

 

Echter is het voor een bedrijf als Profuomo, dat zich dus voorheen vooral heeft gericht op B2B verkoop, lastig om zicht te krijgen op welke maatschappelijke ontwikkelingen relevant zijn voor haar B2C verkoopkanaal. Daarom vragen wij jullie te analyseren welke macro omgevingsfactoren relevant zijn voor Profuomo en haar B2C verkoopkanaal.

 

Taak Omschrijving
Analyseer welke macro omgevingsfactoren relevant zijn voor het B2C verkoopkanaal van Profuomo Maak in jullie analyse gebruik van relevante bronnen zoals betrouwbare websites, nieuwsartikelen en vakliteratuur.
De analyse moet antwoord geven op de volgende 5 vragen:
1. Welke macro omgevingsfactoren spelen op dit moment in de maatschappij?TIMO Maak hierbij onderscheid tussen demografische, ecologische, sociaal-culturele, technologische, economische en politieke factoren.
2. Op welke manier zijn deze factoren relevant voor Profuomo en haar B2C verkoopkanaal?STEF Beschrijf per factor die jullie opnemen in het verslag op welke manier deze factor relevant is voor Profuomo en haar B2C verkoopkanaal.
3. Op welke manier wordt de mate van Loyaliteit van klanten beïnvloed door macro omgevingsfactoren?TIMO Gebruik relevante theorie om te onderzoeken op welke manier Loyaliteit van klanten beïnvloed kan worden door macro omgevingsfactoren. Richt je hierbij dus niet alleen op de herenmodebranche, maar bekijk het vanuit een breder perspectief.
4. Welke macro omgevingsfactoren zijn relevant voor de beïnvloeding en verhoging van Loyaliteit onder de klanten van Profuomo?STEF Nu jullie weten op welke manier loyaliteit onder klanten in verband staat met macro omgevingsfactoren zijn jullie in staat uit een te zetten welke factoren een rol (kunnen) spelen bij de beïnvloeding van loyaliteit onder de klanten van Profuomo. Beschrijf duidelijk en leg uit welke factoren hierbij een rol spelen.
5. Resulteren de macro omgevingsfactoren uit de gehele analyse in kansen en/of bedreigingen voor Profuomo en haar B2C verkoopkanaal?NANOUCK Formuleer een duidelijke uiteenzetting van de kansen en bedreigingen voor Profuomo als conclusie van jullie analyse.

 

 

Deelvraag 1 (destep maatschappij http://modelmatig.nl/voorbeeld/destep-analyse-nederland/)

 

De vraag welke omgevingsfactoren spelen er op dit moment in de maatschappij is niet te beantwoorden. Hiervoor is deze vraag te complex. Daarom is besloten om direct te gaan kijken naar relevante omgevingsfactoren voor Profuomo. Om deze verschillende factoren in te delen is gebruik gemaakt van de DESTEP methode.

 

Demografische factoren die relevant zijn voor Profuomo

Om tot relevante demografische factoren voor Profuomo te komen is het eerst noodzakelijk de doelgroep van Profuomo te beschrijven. Profuomo richt zich op het hogere segment, bij hoge kwaliteit komt ook een hoge kosten. De doelgroep is het beste te beschrijven als de welvarende volwassen man die gesteld is op zijn uiterlijk. Deze doelgroep bevat heren van  grotendeels de leeftijd van 30 tot 45 jaar. http://www.profuomo.com/magazine/about-profuomo-magazine/

 

Rechts is de bevolkingsopbouw te zien van Nederland. Wanneer wordt gekeken naar de doelgroep van Profuomo valt er het een en ander op. Ten eerste is te zien dat de doelgroep van Profuomo al een stuk kleiner is geworden. Aan de diagram valt af te lezen dat de doelgroep de komen 5 jaar af zal nemen met ongeveer 100.000 mannen. Ook is te zien dat de doelgroep voorheen nog groter is geweest. De demografische kenmerken die horen bij de doelgroep van Profuomo zullen veranderen. Vandaar dat de lancering van een B2C webshop nu op dit moment pas als rendabel wordt ingeschat.

http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/huidig/

 

Economische factoren relevant voor Profuomo

In de eerste drie kwartalen van 2014 hebben consumenten 9,81 miljard euro online besteed. Dat is volgens de definities van de Thuiswinkel Markt Monitor een aandeel van 17 procent van alle bestedingen in die periode. Volgens Thuiswinkel.org groeit de online consumentenomzet dit jaar tot 13,7 miljard euro in Nederland.

De derde Thuiswinkel Markt Monitor is een onderzoek naar de online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL. In de maanden tot en met september zijn 90,7 miljoen aankopen online gedaan, 5 procent van alle aankopen in Nederland.

Het aandeel van online blijkt in het eerste kwartaal het grootst te zijn geweest (19 procent), waarna het wat afzakte (zie figuur). De absolute online bestedingen, weergegeven in de staven van het diagram, zullen in het vierde kwartaal volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen het hoogst zijn met 3,9 miljard euro. Dit is de periode waarin de cadeaus voor de feestdagen worden ingekocht.

 

Tablet

Dit tabletaandeel is flink in vergelijking met de totale omzet die uit aankopen via de tablet wordt gehaald in Nederland. Deze teller staat op 10 procent. In kleding komt 15 procent van de omzet van shoppen op de tablet. Cijfers over de smartphone worden in de Thuiswinkel Markt Monitor niet gegeven.

 

http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/12/thuiswinkel.org-online-groeit-dit-jaar-met-29-procent/index.xml

 

Social-culturele factoren relevant voor Profuomo

De maatschappij in Nederland is in steeds grotere mate individualistisch (http://geert-hofstede.com/netherlands.html.) Men is meer met zichzelf bezig. Dit brengt veel gevolgen met zich mee. De belangrijkste is dat door dit individualisme men veel meer verschillende invloeden krijg van buitenaf. En het DMU(decision making unit) model zoals we dat kennen blijft hierin onveranderd. Echter zijn er steeds meer mensen die beïnvloeden. Er zijn minder mensen die worden beschouwd als ‘trendsetters’. De grote massa kiest dus collectief op individualistische niveaus. Als je gaat kijken naar de kledingbranche betekent dit dat ook hier in steeds grotere mate aandacht wordt besteed. De meeste merken komen met zoveel mogelijk verschillende collecties, en door eerder genoemde trends ook vooral online.

http://trendslator.nl/category/maatschappelijke-trends/

Technologische factoren relevant voor Profuomo

Op Technologisch gebied is het niet zo zeer relevant om te kijken naar ontwikkelingen in het produceren van kleding. Het is wel relevant voor Profuomo om te kijken naar de technologische ontwikkelingen in de B2C e-commerce branche, waar Profuomo zich in wil vestigen.

 

De meest leidende trends zijn als volgt te beschrijven. Ten eerste is de grootste trend op dit moment het de verkoop via mobiele toestellen(telefoon, tablet). Google ziet de trend dat er hierdoor ook steeds meer traffic wordt gegenereerd. Google houdt inmiddels al rekening met het indexeren van je website wanneer deze niet op mobiele toestellen te zien is. Verder wordt verwacht dat het aantal kanalen dat in 2015 gebruikt wordt per webshop verder uitgebreid. Zo zullen meer online retailers kiezen voor een combinatie van verschillende affiliate programma’s, vergelijkingswebsites, socialmediakanalen, e-mailmarketingprogramma’s en marktplaatsen.

Verder is al bij de social-culturele economische factoren aanbodt gekomen dat individualisatie steeds op een hoger niveau plaats vind. Dit komt overeen als trend in de e-commerce. Zo wordt, om op deze trend in te spelen, steeds meer gebruik gemaakt van personalisatie. Dit heeft betrekking op de directmailbranche en bij e-mailmarketing maar dus ook zeker als het gaat om online verkoop. Het gaat hier om doelgericht te werk gaan hiervoor moet klantvriendelijkheid centraal staan. Verwacht wordt dat online personalisatie zo ver zal gaan, dat een webshop in plaats van alle producten te tonen, per bezoeker enkel het aanbod laat zien dat specifiek voor die consument interessant is.

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/e-commerce-trends-in-2015

 

Politieke factoren relevant voor Profuomo

Over het algemeen zijn er weinig trends relevant voor Profuomo wat betreft wetgeving. Wel kan gezegd worden dat het voor retailers op dit moment steeds aantrekkelijker wordt om online te verkopen. Dit ook met betrekking tot de verschillende wetgevingen. Zo stijgt de btw en ook wordt het steeds moeilijker om vergunningen aan te vragen en worden deze ook duurder.

http://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/24173-voorbeeld-destep-analyse-detailhandel.html

 

 

Deelvraag 2:

Demografisch

 

Economisch

  • Online verkoop maakt de laatste jaren een grote groei door. De groei van online bestedingen in 2014 zijn met 6% gegroeid ten op zichte van het eerste halfjaar van 2013. ‘’Een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17 procent) ligt aan deze groei ten grondslag’’. http://www.marketingfacts.nl/berichten/online-goed-voor-18-procent-van-alle-bestedingen. Online verkoop is hot en groeit. Een kans voor Profuomo dus. Medio september 2014 (eerste drie kwartalen) zijn 5% van alle aankopen in Nederland online met 90,7 miljoen transacties.
  • Door de groei van online verkoop zijn er ook veel meer iDeal betalingen gerealiseerd. Hier moet Profuomo rekening op in spelen op het online verkoopkanaal.

Bron afbeelding: http://www.marketingfacts.nl/berichten/online-goed-voor-18-procent-van-alle-bestedingen

  • Verder is het belangrijk dat Profuomo een goed verkoopkanaal voor tablets lanceert. Het tabletaandeel is flink in vergelijking met de totale omzet die uit aankopen via de tablet wordt gehaald in Nederland. Deze teller staat op 10 procent. In kleding komt 15 procent van de omzet van shoppen op de tablet.

http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/12/thuiswinkel.org-online-groeit-dit-jaar-met-29-procent/index.xml

 

Social-culturele factoren relevant voor Profuomo

– De maatschappij wordt steeds meer individualistisch. http://geert-hofstede.com/netherlands.html.)

– Hierdoor zijn er meer verschillende invloeden van buitenaf om mensen over te halen.

– Minder trendsetters.

– Kledingmerken spelen hierop in door veel verschillende collecties aan te bieden. http://trendslator.nl/category/maatschappelijke-trends/

– Hierdoor kan Profuomo ook al haar collecties zonder problemen aanbieden op haar online verkoopkanaal.

 

Technologische factoren

Trends 2015

– De grootste trend op dit moment het de verkoop via mobiele toestellen(telefoon, tablet)

– Google ziet de trend dat er hierdoor ook steeds meer traffic wordt gegenereerd. Google houdt inmiddels al rekening met het indexeren van je website wanneer deze niet op mobiele toestellen te zien is.

– Aantal kanalen dat in 2015 gebruikt wordt per webshop verder uitgebreid. Zo zullen meer online retailers kiezen voor een combinatie van verschillende affiliate programma’s, vergelijkingswebsites, social mediakanalen, e-mailmarketingprogramma’s en marktplaatsen.

– Trend in de e-commerce (Door individualisme). Zo wordt, om op deze trend in te spelen, steeds meer gebruik gemaakt van personalisatie. Dit heeft betrekking op de directmailbranche en bij e-mailmarketing maar dus ook zeker als het gaat om online verkoop. Klantvriendelijkheid centraal.

– Verwacht wordt dat online personalisatie zo ver zal gaan, dat een webshop in plaats van alle producten te tonen, per bezoeker enkel het aanbod laat zien dat specifiek voor die consument interessant is. http://www.marketingfacts.nl/berichten/e-commerce-trends-in-2015

Ecologische factoren

N.V.T
Politiek-juridische factoren

Sinds 13 juni 2014 geldt de nieuwe consumentenwet. Voor het (online) verkopen van producten en het leveren van diensten gelden nieuwe regels.

    • Duidelijk bestelknop vermelden en hierbij ook melden dat er betaald moet worden.
    • Geld vragen voor service mag niet meer. Bestaande klanten moeten contact op kunnen nemen via een nummer dat niet meer kost dan het basistarief. Dat is het lokale tarief of bijvoorbeeld een maximum van één euro per gesprek
    • Vooraf aangevinkte vakjes, de consument moet aangeven of het wel/niet extra aanbiedingen wil.
    • Prijzen, de totaalprijs moet duidelijk zijn.
    • Informatieplicht, de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website, zodat consumenten alle tijd hebben om eerst de informatie te lezen, voordat ze iets gaan bestellen.
    • Herroepingsrecht, de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website, zodat consumenten alle tijd hebben om eerst de informatie te lezen, voordat ze iets gaan bestellen

 

  • Diensten, ook diensten, denk aan telefoonabonnementen en de levering van gas of elektriciteit, kun je als consument herroepen.
  • Uitzonderingen, zoals reizen, bederfelijke spullen, maatwerk en losse kranten of tijdschriften.
  • Colportage, de oude Colportagewet verdwijnt en maakt plaats voor bepalingen die toezien op het sluiten van een overeenkomst buiten de verkoopruimte in gelijktijdige aanwezigheid van een consument en een organisatie, denk aan straatwerving en verkoop aan de deur.
  • Natte handtekening bij telemarketing, in de wet staat dat telefonisch gesloten overeenkomsten tot het geregeld leveren van diensten schriftelijk bevestigd moeten worden. Als je geen natte handtekening vraagt, is de overeenkomst nietig.

 

Nieuwe consumentenwet: checklist voor retailers

 

 

 

Deelvraag 3

Wederom is deze deelvraag breed van begrip, Op welke manier wordt de mate van Loyaliteit van klanten beïnvloed door macro omgevingsfactoren? Dit verschilt namelijk heel erg per macro omgevingsfactor. Zo was de technische ontwikkeling van de auto van grote invloed op de loyaliteit van klanten die voorheen te paard reden. Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld veel minder hoefijzersmederijen deze hebben de loyaliteit door een macro omgevingsfactor verloren.

Een modern voorbeeld van een verandering in loyaliteit door een macro omgevingsfactor is die van de het internet. Doordat men veel makkelijker verschillende aanbiedingen kan inzien zijn klanten sneller geneigd minder loyaal te zijn.

Ook een trend reeds genoemd bij sociaal-cultureel zal er voor kunnen zorgen dat mensen minder loyaal zijn. Men is namelijk minder gevoelig voor verkooptrucs.

 

Demografische factoren → Vorige deelvraag

 

Economische factoren
CBS: Vertrouwen consument voor het eerst in 7,5 jaar weer positief

Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het vertrouwen van consumenten weer positief. Dit meldt het CBS vandaag. Het consumentenvertrouwen komt in maart uit op 2. In februari was dat -7. Vooral over de economie zijn consumenten behoorlijk positief.

 

Voor het eerst (maart 2015) sinds begin 2008 is het aantal consumenten dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen even groot als het aantal dat de tijd ongunstig vindt. Kansen dus om loyaliteit te creeren.

 

Sociaal-culturele factoren –> Loyaliteit nog belangrijker

74% van de Nederlanders ziet de relatie met een merk als éénrichtingsverkeer. Als er een branche is waarin we hopelijk tot de andere 26% behoren is dat volgens mij travel. Binnen de hotellerie hebben we een grote uitdaging om het rendement van ons eigen kanaal (direct bookings) weer terug te winnen. Onderzoek van WIPH liet al zien dat vrienden, familie en terugkerende gasten meer van invloed zijn op direct bookings dan die via Online Travel Agencies. Dat is natuurlijk te vertalen naar talloze concrete toepassingen

– In je welkom thuis e-mail waarbij je de gast zowel vraagt om een review en een aanbod doet voor een volgend verblijf. Dit hoeft niet perse een korting te zijn maar kan ook een upgrade naar een kamertype zijn.

– Bij vliegtuigen is het al heel normaal dat je je favoriete stoel uitzoekt. Kan dat bij hotelkamers ook? Aan het einde van de gang of juist aan het begin.

http://www.travelnext.nl/online-ontwikkelingen-om-op-te-spelen-2015.html

 

Transparantie is de sleutel tot succes

Klanten willen alles van je weten. Ze trappen niet meer in strakke reclames van een paar seconden. Hebben ze een vraag en krijgen ze hier geen antwoord op, dan kijken ze verder. Transparantie is het codewoord: geef veel informatie en de klant bepaalt of hij loyaal aan je wil zijn.

http://www.mediavisie.nl/index.php/blog/15-online-tips-en-trends-voor-2015/

 

Technologische factoren –>Door email marketing meer loyaliteit genereren
Experts verwachten op het gebied van e-mailmarketing (1 op 1) de volgende trends: met behulp van nieuwe tools en slimme klantdata kunnen er realtime campagnes ingesteld worden die geactiveerd worden met triggers (gedrag van klanten). Slimme segmentatie en voorspelling van klantgedrag (bijvoorbeeld het verwachte moment van openen van de mail) zorgen voor betere resultaten en betere rapportages waarmee je betere beslissingen kunt maken en een succesvolle e-mailmarketing-strategie kunt bepalen voor 2015.

De 10 trends voor online en digital marketing in 2015

Technologische factoren → Mobiel wordt de norm

Mobiele aankopen (m-commerce) groeiden het afgelopen jaar 2014 drie keer zo snel als desktop aankopen. De groei van m-commerce versnelt zelfs de laatste maanden.

“Als er een boodschap is waarvan ik wil dat iedereen die meekrijgt, is het dat mobiele apparaten steeds belangrijker worden bij e-commerce. We zien een snelle transitie van de desktop naar mobiel, maar deze wordt nog zwaar onderschat… het is waarheen het consumentengedrag zich beweegt.” – Martijn Bertisen (Google).

https://mediaweb.nl/blog/e-commerce-trends-2015/

 

Politiek-juridische factoren → Online keurmerken bestempelen je faciliteiten en kwaliteit

We krijgen steeds meer online keurmerken opgelegd door de consumentenwet. De kwaliteit van je Wifi, de rustigheid van je kamers…Kortom in de gaten houden welke nieuwe keurmerken er ontstaan en dan blijven monitoren hoe je er voor staat. De kwaliteit van je WiFi wordt zelfs al geïntegreerd bij OTA’s en ook op TripAdvisor!

http://www.travelnext.nl/online-ontwikkelingen-om-op-te-spelen-2015.html

 

 

Deelvraag 4
Demografische factoren

  • Na 5 jaar wordt de doelgroep kleiner door minder mensen doelgroep (deelvraag 1)

 

Economische factoren

  • Mensen voor eerst in 7,5 jaar positief over economie. Kansen om klanten binnen te halen en loyaal te houden

CBS: Vertrouwen consument voor het eerst in 7,5 jaar weer positief

Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het vertrouwen van consumenten weer positief. Dit meldt het CBS vandaag. Het consumentenvertrouwen komt in maart uit op 2. In februari was dat -7. Vooral over de economie zijn consumenten behoorlijk positief.

 

Voor het eerst (maart 2015) sinds begin 2008 is het aantal consumenten dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen even groot als het aantal dat de tijd ongunstig vindt. Kansen dus om loyaliteit te creeren.

 

Sociaal-culturele factoren
Transparantie is de sleutel tot succes

Klanten willen alles van je weten. Ze trappen niet meer in strakke reclames van een paar seconden. Hebben ze een vraag en krijgen ze hier geen antwoord op, dan kijken ze verder. Transparantie is het codewoord: geef veel informatie en de klant bepaalt of hij loyaal aan je wil zijn.

http://www.mediavisie.nl/index.php/blog/15-online-tips-en-trends-voor-2015/

 

Technologische factoren
Mobiel wordt de norm

  • Door email marketing meer loyaliteit genereren

 

Ecologische factoren
N.v.t.

 

Politiek-juridische factoren
Online keurmerken bestempelen je faciliteiten en kwaliteit

 

Deelvraag 5

Door middel van de verschillende deelvragen zijn de volgende kansen en bedreigingen te formuleren:

 

Kansen

  • Groei van de online markt. Online verkoop is hot en groeit. Steeds meer aankopen worden online gedaan. Hier ligt de kans voor Profuomo om online te gaan groeien.
  • De trend personalisatie. Personalisatie en individualisme worden steeds belangrijker. Als Profuomo hier op in kan spelen zal dit een kans zijn voor de toekomst.
  • Consumenten vertrouwen stijgt. Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het consumenten vertrouwen weer positief. Aangezien Profuomo zich op de B2C-markt richt is dit een kans voor de toekomst.
  • M-commerce wordt steeds belangrijk. Zowel tablet als mobiele aankopen stijgen waarmee er een kans onstaat voor Profuomo om ook een goede website voor de tablet en smartphone te ontwikkelen.

 

Bedreiging

  • De doelgroep van Profuomo krimt. De doelgroep mannen zal de komende jaren alleen maar kleiner worden, waardoor er minder mannen aankopen bij Produomo kunnen doen.
  • De trend transparantie. Zo lang je de klant niet veel informatie geeft, zal deze niet loyaal zijn aan jouw merk.